Forumstart

Annonser:

Moderatorer : olle, Moderator

Rättigheter i forumet

Inte skapa nya inlägg i det här forumet
Inte svara på inlägg i det här forumet
Inte ändra dina inlägg i det här forumet
Inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Inte rösta i det här forumet
Totalt finns det 32292 inlägg i forumet
Vi har totalt 3652 registrerade användare
Senast registrerad användare: Smatten
1 användare online 0 Reg, 0 Dolda, 1 Gäst
Registrerade användare: Inga
Flest användare samtidigt: 269, 2017-06-01 15:26
Vem är Online

Senaste inläggen

Köp forumets officiella t-sh... (29)

13:06 4/8

Logic-foldern blev alias-fol... (0)

7:44 21/11

System overload (0)

1:16 30/9

Brush tool (0)

13:08 28/9

Producent sökes i Sthlms-omr... (0)

19:45 7/9

Producent sökes i Sthlm! (0)

19:42 7/9

Min första skiva... (2)

20:01 16/5

2 USB syntar med 2 olika lju... (0)

20:44 15/5

Skapa inlägg Besvara Forumstart -> Ny i Logic/Crossgraders < Föreg. ämne Nästa ämne >

Logic Pro x + MacBook Air 13 tum?

Författare

Meddelande

neutrinen

Från: neutrinen

Skicka personligt meddelande
Inlägg Id: 35654    Skrivet: 2015-09-05 8:29
Hej!

Jag är helt ny här. Mina erfarenheter av inspelning är från portabandspelare (jag är 50+ Smile), och lite Cubase samt Garageband. Men nu är jag redo för inköp av Logic Pro x. Har många låtar som pockar på att spelas in Very Happy. Men, jag är inte avancerad och kommer spela in mina låtar på enklast tänkbara sätt men med en del audio.

Jag har en MacBook Air 2014; 1,4 GHz i5, 4 GB RAM, 120 GB SSD och Yosemite. Jag har åtminstone 60 GB ledigt. Jag har dessutom precis köpt en Zyxel 325 v2-nas med 2 st 2 TB HDD för att bl a få plats med Logic-material (tänker mig Raid 1 för att hela tiden backa upp). Den är dock inte konfigurerad än (jag har ingen erfarenhet av nas so far).

1. Är det lite knöligt att köra Logic i ett så litet fönster som 13 tum? Läste det någonstans. Någon som har erfarenhet? Jag är inte så kinkig.

2. Har datorn resurser/kraft att få det att fungera ok? Jag kommer inte att lägga jättemånga spår men en del audio. Läser att det krävs: "4GB of RAM, Display with 1280-by-768 resolution or higher OS X v10.9.5 or later, Requires 64-bit Audio Units plug-ins". Någon med erfarenhet?

3. Kan man "dela" på installationen? så att själva programmet hamnar på datorn och extramaterial/instrument hamnar på nas:en? är det en bra idé? Läser: "Minimum 6GB of disk space. 49GB of optional content available via in-app download." Jag fattar inte helt vad det betyder men tror att om jag vill ha "allt" på datorn så tar det 50-60 GB?

4. Jag hoppas att allt inspelningsmaterial kan ligga på nas:en? (datorn blir ju snabbt full). Spelar jag först in på datorn för att sen flytta över det? (datorn är ju snabbare). Skall jag i så fall alltid hålla en viss volym ledig på datorn för inspelning som sen flyttas?

5. Kommer jag bli knasig på lång uppladdningstid av material som ligger på nas:en? (Raid 1 är kanske inte så snabb?)

6. Kan jag köpa/ta över någons Logic-licens som inte längre vill ha den?

Hälsningar Mats

killwithskill

Rang: <<< Guru >>>
Rang: <<< Guru >>>

Från: Sverige

Inlägg Id: 35655    Skrivet: 2015-09-05 14:44
1. Nja, det går nog bra men det blir nog lite jobbigt och trångt.

2. Här går du nog i väggen, tyvärr. 4 GB kan du köra med så länge du bara kör audiospår, och då helst att du kör alla projekt på en extern hårddisk. Så fort du börjar ladda några Sofware instrument i Logic så kommer det fullkomligt att äta upp minnet. Kom ihåg att OSX äter en hel del oxå.
Samma med datorns processor. Den kommer att gå i taket så fort du börjar lägga på effekter som suger lite kraft. Exempelvis Reverb och Choruseffekter.

3.Nej jag tror inte att du kan dela på installationen vilket är synd. Iså fall om du installerar hela Logic direkt på en annan hårddisk, men jag har svårt att tro att det skulle rulla helt felfritt. Har själv aldrig gjort det så jag har ingen erfarenhet där. Men det bör gå.
Själva Logic är inte så stort, runt 1 GB.

Just Optional Download Content ÄR software instrument. Alltså det som kommer att äta upp ramminnet för dig. Så installerar du det och får plats på hårddisken så kan du använda dig av det men väldigt sparsamt.

4. Det är att föredra att ha projekt liggandes på en annan hårddisk. Är dock osäker med just NAS men det bör väl gå?

5. Vet ej. Jag har aldrig kört med nas utan kör via USB/Firewire eller den interna hårddisken )kör mac pro med 4 diskar)

Men jag råder dig ändå INTE att inte köpa programmet.
Det är riktigt kompetent program, fullblodsproffs rakt av. Köp det installera det du kan och lär dig programmet. Om du märker att datorn segar så vet du ju vart gränsen ligger och sen i framtiden så kanske du kan slå till på en kraftigare dator. Wink

neutrinen

Från: neutrinen

Inlägg Id: 35656    Skrivet: 2015-09-08 9:43
Tack för svar killwithskill!

Min första reaktion var; har verkligen alla mac-Logic-användare såpass kraftiga datorer? (alltså kraftigare än min..). Jag antar att min bild av min mac (jag tycker att en relativt ny MBA är ganska "hot"), inte stämmer överens med andras (att MBA faktiskt är den enklaste mac:en). Vi har olika referensramar. Jag kommer inte skaffa en kraftiga mac inom överskådlig tid, jag är grymt nöjd med att ha en relativt ny, fräsh mac med SSD Smile

Jag började därför att leta andra musikprogram som inte är så krävande, typ Reaper. Men så hittade jag ett antal mac-användare som kör Logic med sina MBA (olika årgångar), och är nöjda med resultatet. Och då en bra loop-redigerare (trummis), och ett bra klaviatur-bibliotek är viktiga för mig så antar jag att jag landar i det som du föreslår; köpa Logic och se hur det går.

En kompletterande skärm kan nog vara bra, skall se om min gamla 17 tummare kan fungera.

Skall bli kul att komma igång Smile

Grahnen

Från: Tranås

Inlägg Id: 35660    Skrivet: 2015-09-27 10:12
Hej han bara nämna att just köpte en gammal iMac 2008 (2200:-) med endast 4 ram (max på den) intel 2 core duo 2,4 Ghz. Original ljudkort. Det funkar mycket bra. Man kan t.o.m. spela upp demoprojektet med Foster to the people som borde kräva en massa av datorn. Jag har en extra skärm där man t.ex. kan lägga upp mixern. Mycket nöjd.

Visa tidigare inlägg:   

Skapa inlägg Besvara Forumstart -> Ny i Logic/Crossgraders < Föreg. ämne Nästa ämne >