Forumstart

Annonser:

Moderatorer : olle, Moderator

Rättigheter i forumet

Inte skapa nya inlägg i det här forumet
Inte svara på inlägg i det här forumet
Inte ändra dina inlägg i det här forumet
Inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Inte rösta i det här forumet
Totalt finns det 32292 inlägg i forumet
Vi har totalt 3652 registrerade användare
Senast registrerad användare: Smatten
1 användare online 0 Reg, 0 Dolda, 1 Gäst
Registrerade användare: Inga
Flest användare samtidigt: 269, 2017-06-01 15:26
Vem är Online

Senaste inläggen

Köp forumets officiella t-sh... (29)

13:06 4/8

Logic-foldern blev alias-fol... (0)

7:44 21/11

System overload (0)

1:16 30/9

Brush tool (0)

13:08 28/9

Producent sökes i Sthlms-omr... (0)

19:45 7/9

Producent sökes i Sthlm! (0)

19:42 7/9

Min första skiva... (2)

20:01 16/5

2 USB syntar med 2 olika lju... (0)

20:44 15/5

Skapa inlägg Besvara Forumstart -> Tips and Tricks < Föreg. ämne Nästa ämne >

Mixa i Mono

Författare

Meddelande

makkan

Från: stockholm

Skicka personligt meddelande
Inlägg Id: 35381    Skrivet: 2013-03-17 6:25
Hej allihop!

Jag är väldigt intresserad av detta med mixning!
Sitter o pular med klubbmusik och djar en del....

Jag har grova problem med att få till en bra ljudbild!
Allt blir bara en jävla gröt, spelar ingen roll hur många timmar jag sitter...
Höjer o sänker, panorerar, eqar eller komprimerar...
När jag släpper ut mitt material på dansgolvet låter ändå bara skit...
Som en grå sörja av ljud...
Uppgiven har jag tänkt att jag måste få reda på vad jag missar!

Sen fick jag nys om att många just klubbproducenter väljer att prodda/mixa i mono när jag kollat runt bland olika trådar på div studioforum o videos på You Tube.

Det som är intressant är att ingen... INGEN av dessa berättar om hur man rent praktiskt går till väga för att jobba med sina mixar på detta sätt!
Vad man börjar med, hur man ställer in Logic?.... Ja, alla steg i processen från start till slutmix...

Den enda infon jag verkar få fram hittills är för o nackdelar med att jobba på detta sätt, smaksaker kring det... mm..

Jag är superintresserad av att som lekman få tips om hur jag kan komma igång med detta arbetssätt för det verkar vara detta med mix som är min akilleshäl!!

Så hur funkar det??
Är det enkla steg?
Skaffa böcker o plugga?....

Tack på förhand.
Mvh
makkan

sinatora

Från: Sverige

Inlägg Id: 35382    Skrivet: 2013-03-18 16:35
Jag kan bara svara på hur du får ut mono från Logic. Jag kan ha fel men är det inte bara att göra Output-kanalen till en monokanal? Klicka bara på den lilla stereosymbolen som sitter längst ner på kanalen när du har mixern uppe så får du mono ut.
Att mixa i mono görs ofta som ett steg i en "vanlig" mix för att hitta fasfel. Kan vara värt att ha i åtanke då jag antar att du spelar upp dina verk i stereo. Det kan alltså vara en bra idé att mixa i stereo och sedan kontrollera mixen i mono och även "tweaka" den lite i mono och sedan kontrollera det i stereo igen. Upprepa sedan proceduren tills dess att du är nöjd. Själv gör jag ingen klubbmusik men jag har ett minne av att ha läst en del tips om hur man mixar basen. Det kan inte vara så svårt att hitta, annars kan jag nog leta reda på det om du behöver konkreta tips.

Senast ändrad av sinatora, 2013-03-18 16:35, ändrad totalt 1 gång
Till toppen av sidan...
Besvara Citera

makkan

Inlägg Id: 35383    Skrivet: 2013-03-18 17:27
sinatora skrev:
Jag kan bara svara på hur du får ut mono från Logic. Jag kan ha fel men är det inte bara att göra Output-kanalen till en monokanal? Klicka bara på den lilla stereosymbolen som sitter längst ner på kanalen när du har mixern uppe så får du mono ut.
Att mixa i mono görs ofta som ett steg i en "vanlig" mix för att hitta fasfel. Kan vara värt att ha i åtanke då jag antar att du spelar upp dina verk i stereo. Det kan alltså vara en bra idé att mixa i stereo och sedan kontrollera mixen i mono och även "tweaka" den lite i mono och sedan kontrollera det i stereo igen. Upprepa sedan proceduren tills dess att du är nöjd. Själv gör jag ingen klubbmusik men jag har ett minne av att ha läst en del tips om hur man mixar basen. Det kan inte vara så svårt att hitta, annars kan jag nog leta reda på det om du behöver konkreta tips.

Tja!

Jo jag vet att man kan göra master out till mono, kruxet e att det blir ingen skillnad i ljudet?
på äldre versioner av Logic kunde man sätta vajre individuella spår i mono nu e de tydligen borttaget?

alla pluggar går bara att öppna i stereo så jag fattar inte vad jag missar när de e flera klubbmusikmakare som berättar hur de proddar sina grejer i mono, mixar i mono för att sen släppa upp de i stereo när de känner sig klara...

de berättar ju inte hur man gör Wink

nåväl... tack tipset oavsett!

hepp Wink

sinatora

Inlägg Id: 35384    Skrivet: 2013-03-18 21:52
Varför ska pluggarna vara i mono? Känner att det nog är något jag inte förstår här Very Happy
Det ska gå att ställa in pluggarna till mono om man vill det.

Senast ändrad av sinatora, 2013-03-18 22:14, ändrad totalt 2 gånger
Till toppen av sidan...
Besvara Citera

makkan

Inlägg Id: 35385    Skrivet: 2013-03-19 4:38
sinatora skrev:
Varför ska pluggarna vara i mono? Känner att det nog är något jag inte förstår här Very Happy
Det ska gå att ställa in pluggarna till mono om man vill det.

Well... jag försöker bara få reda på hur ska gå till väga för att mixa i mono, men de verkar vara svårt att få reda på så...

Uteslutningsmetoden.... Testa... Funkar/Funkar inte Wink

Men jag nöter på, förr eller senare blir jag upplyst!

Hepp Wink

sinatora

Inlägg Id: 35386    Skrivet: 2013-03-19 12:37
Lägger du på en Gain plug på kanalen så kan du ställa den på mono. Det är så långt jag kommer.

Ska projektet vara mono hela vägen?

Är även den färdiga mixen i mono?

makkan

Inlägg Id: 35387    Skrivet: 2013-03-19 13:58
sinatora skrev:
Lägger du på en Gain plug på kanalen så kan du ställa den på mono. Det är så långt jag kommer.

Ska projektet vara mono hela vägen?

Är även den färdiga mixen i mono?

Jo jag fick de tipset på ett annat forum men ingen förklaring på om de ede som räcker för jag hör som sagt ingen skillnad ljudmässigt sätt...
Nej, slutmix ska släppas upp i stereo, monoläget ska göra mixningsprocessen enklare över lag...
Jag får hursomhelst samma stereobredd oavsett om jag ändrar mastern till mono, så jag missar nog något?
Kanske måste in i Logics grundinställningar o pilla??
Jag har ju bara köpt programmet på app store, installerat, skapat en autoload o sen kört på...
Jag sökte i Logic help på mono men fick inte fram ett skvatt?

Funderar just nu på att söka till SAE för att verkligen lära mig allt från grunden...

Senast ändrad av makkan, 2013-03-19 14:02, ändrad totalt 2 gånger
Till toppen av sidan...
Besvara Citera

sinatora

Inlägg Id: 35388    Skrivet: 2013-03-19 18:18
Jag kan bara svara för det jag läst mig till och det gäller kanske inte klubbmusik, ska också tillägga att jag hör ganska stor skillnad när jag gör mina spår till mono avsett om det är via gain-pluggen eller vi master kanalen. Att göra alla kanaler till mono är vad jag läst mig till ett ganska främmande koncept såvida man inte gör en monomix/inspelning.

Jag tänker som så att om slutprodukten skall vara i stereo varför ska i så fall spåren vara i mono? I slutändan får du inte ut en stereomix av det, eller?

Kan tänka mig att det kan vara utmärkt att mixa i mono just för att få bort grötigheten. Om jag ställer om output/master till mono får jag mono ut. Det som ställer till det i mitt fall är att om jag har båda monitorerna igång även om jag lyssnar i mono hörs vissa effekter i höger kanal om inte gain-pluggen är aktiv. Jag har alltså inga instrument som hörs i höger kanal, bara reverb o.s.v.

makkan

Inlägg Id: 35389    Skrivet: 2013-03-19 19:01
sinatora skrev:
Jag kan bara svara för det jag läst mig till och det gäller kanske inte klubbmusik, ska också tillägga att jag hör ganska stor skillnad när jag gör mina spår till mono avsett om det är via gain-pluggen eller vi master kanalen. Att göra alla kanaler till mono är vad jag läst mig till ett ganska främmande koncept såvida man inte gör en monomix/inspelning.

Jag tänker som så att om slutprodukten skall vara i stereo varför ska i så fall spåren vara i mono? I slutändan får du inte ut en stereomix av det, eller?

Kan tänka mig att det kan vara utmärkt att mixa i mono just för att få bort grötigheten. Om jag ställer om output/master till mono får jag mono ut. Det som ställer till det i mitt fall är att om jag har båda monitorerna igång även om jag lyssnar i mono hörs vissa effekter i höger kanal om inte gain-pluggen är aktiv. Jag har alltså inga instrument som hörs i höger kanal, bara reverb o.s.v.

Du har förstått allt helt rätt Wink

Jag kanske som den gröngöling jag är e lite grötig på att förklara Wink
För det är just grötigheten i mixen man blir av med i monoläge, efter vad jag förstått ska det då bli lättare att hitta rätt plats åt allt ljud...

Men jag labbar vidare o tackar för tipsen! Wink)

Här e länkar till de mixar jag gjort som jag skulle vilja bli nöjd med...

Ha de bäst Wink

https://soundcloud.com/cliffmarcus/diamond-dogs-house-of-dogs

https://soundcloud.com/cliffmarcus/diamond-dogs-dogs-life-makkan

sinatora

Inlägg Id: 35391    Skrivet: 2013-03-20 10:06
Ok, men då skulle jag behålla alla spår i stereo (förutom output/master) och se till att du bara använder en högtalare när du mixar i monoläge. Var beredd på att du kanske får växla mellan mono och stereo några gånger under arbetets gång innan det låter optimalt.

Visa tidigare inlägg:   

Skapa inlägg Besvara Forumstart -> Tips and Tricks < Föreg. ämne Nästa ämne >