Forumstart

Annonser:

Moderatorer : olle, Moderator

Rättigheter i forumet

Inte skapa nya inlägg i det här forumet
Inte svara på inlägg i det här forumet
Inte ändra dina inlägg i det här forumet
Inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Inte rösta i det här forumet
Totalt finns det 32292 inlägg i forumet
Vi har totalt 3652 registrerade användare
Senast registrerad användare: Smatten
1 användare online 0 Reg, 0 Dolda, 1 Gäst
Registrerade användare: Inga
Flest användare samtidigt: 269, 2017-06-01 15:26
Vem är Online

Senaste inläggen

Köp forumets officiella t-sh... (29)

13:06 4/8

Logic-foldern blev alias-fol... (0)

7:44 21/11

System overload (0)

1:16 30/9

Brush tool (0)

13:08 28/9

Producent sökes i Sthlms-omr... (0)

19:45 7/9

Producent sökes i Sthlm! (0)

19:42 7/9

Min första skiva... (2)

20:01 16/5

2 USB syntar med 2 olika lju... (0)

20:44 15/5

Skapa inlägg Besvara Forumstart -> Audio < Föreg. ämne Nästa ämne >

Editera Tracks i Logic (olika ljudvågor?)

Författare

Meddelande

jontah

Från: Sverige

Skicka personligt meddelande
Inlägg Id: 34386    Skrivet: 2011-07-04 23:38
Hej!

Jag jobbar väldigt ofta som DJ och vill ibland planera mina sets (om något stort händer) i förväg.

Det kan vara allt från att lägga in en vokal på ett beat eller editera i form av effekter, svep, klippa och klistra från andra tracks m.m.

Dock så har jag märkt att när jag editerar tracks (audio files) i Logic så ser vågformen mycket lägre ut. Vad gör man för att undvika detta? Volymen och kvalitén försämras ju när man editerar dessa.

Min kompis var på något besök i någon studio och spelade in vokaler med en sångare till en ny house låt och kom över till mig idag efter att dem var klara. Under besökstiden så hade han poängterat till dem som satt i studion att det alltid blev dålig kvalitet när du drog in audio filesen i Logic och bouncade ut dem och frågade även varför.

Dem i studion svarade att det beror på att det är MP3 filer som vi har dragit in. Ska man editera ska man använda wav filer eftersom det är okompromerat (hur du nu stavas) och att det var anledningen till att det såg ut som det gjorde.

Stämmer detta? Någon som vet hur man editerar audio files och fortfarande behålla samma kvalitet och ljudnivå (så att vågformen ser exakt likadan ut)? Går detta att göra med mp3 filer t.ex.?

Tacksam för svar.

EDIT:

Jag gjorde precis ett test med att editera samma låt i både MP3 och WAV, ingen skillnad alls! Ljudvågorna förändras fortfarande! Det är stor och klar skillnad på originalet och den editerade versionen.

Det jag gör i mellan är att jag drar in en röst från ett annat ljudspår mitt i allt, dvs. i breaket (lugna delen), där det blir knäpptyst och rösten kommer in, typ som en crash mitt i allt. Detta är vad jag vill ha redigerat.

Såhär såg det ut efter att redigerat WAV filen och bouncat ut den i WAV med, jämfört med originalet (tryck på DOWNLOAD för att få ner bilden)

http://www66.zippysh...12748/file.html

Originalet är på HÖGER sida i traktor och den editerade är på VÄNSTER sida i traktor.

Snälla kan någon hjälpa mig med detta? förstår inte vad felet ligger någonstans. Detta är ett mysterium.

Hur kan jag göra för att det blir exakt som originalet när jag editerat den? Har testat att sätta på limiters i Logic, typ adaptive limiter, valig limiter, har till och med testat en compressor osv, men inget hjälper!

Visa tidigare inlägg:   

Skapa inlägg Besvara Forumstart -> Audio < Föreg. ämne Nästa ämne >